רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 1 באוגוסט 2012

לרדוף אחר הכבוד צודק גם במחיר של טרחא דציבורא? לשם מה דיבר ר' דוד הופשטטר גם בכינוס בירושלים?

אודה על האמת אני חצוי, מפני שמצד אחד מי שמשלם רוצה לקבל בתמורה משהו וישנם מי שאוהבים כבוד ואין ברירה נותנים להם את הכבוד. אבל האם מותר שזה יבא על חשבון הכלל ובפרט על חשבון טרחא דציבורא, האם באמת גדולי ישראל צריכים להטריח את עצמם לשבת ולשמוע אותו לאחר שכבר שמעו אותו יום קודם בכנס שלו של 'דרשו' בתל אביב

אין ספק שהנאום הזה היה יותר ענין של כבוד מאשר תועלת, מפני שיום קודם לכן הוא יכל וקיבל את כל אשר רצה מדובר בהיה בארגון שלו ושם זו זכותו המלאה. אבל האם הוא באמת שוה את הכבוד הזה? גם אם נקבל שהוא נתן סכום הגון לסייע לכינוס בירושלים ובכל זאת מבחינה ציבורית נשאלת השאלה האם זו דרכה של תורה, אם כי אני משוכנע שהמארגנים יענו לי והכסף יענה את הכל במיוחד כשצריכים כל פרוטה

אספר לכם את מה שכתבו  לי יהודים שהיו שם. התחושה שלהם היא, כי עם הכסף שהוא משקיע ביחצנו"ת הוא היה יכול להחזיק עוד עשרת אלפים אברכים כל שנה

אביא לכם כאן חלק מן המכתב שקיבלתי המדבר בעד עצמו:

...ובכלל, עם כל הכסף שהוא מבזבז על יח"צנות היה אפשר להחזיק עוד עשרת אלפים אברכים כל שנה. הידעת שלר' דן סגל יש קרן שבודנר הוא המממן העיקרי שלה שמממנת 20% מהוצאות של כל הכוללים בארץ שמעל 20 אברכים. הידעת ששמעון גליק בערב פסח נתן להגראי"ל 40 מליון שקל לכיסוי חובות של ישיבות. ואת כל זה עשו בלי טיפת רעש ויח"צ. לעומת זאת, הופשטטר עם כל הגרושים שהוא נותן (הגרנ"צ
פינקל היה אצלו והוא נתן לו 5000 דולר, אוי לבזיון) אחר שהוא הורג את האברכים במבחנים לא מפסיק לעשות יח"צ לעצמו. כדאי שתבדוק מי כתב את שלושת הכרכים של דרש דוד שהוא מתיימר להיות הכותב שלהם. כמה עשרות אלפי שקלים הוא שילם לעיתונים לפרסם את הספרים האלה. בקיצור, רודף כבוד שאין כמוהו, והגרוע מכל שהוא מתיימר להציג עצמו כאילו הוא הוא מחזיק עולם התורה. זה כמו שמזכירה בגוגל תתראיין בטלויזיה ותאמר שכל גוגל על הכתפיים שלה.
איכס איכס ושוב איכס. לא ראינו כדבר הזה שבעל המאה מתיימר לדבר 15 דקות בפני גדולי ישראל

דברים כדרבנות

35 תגובות:

  1. דרשו ד' ועוזו


    הלוגו של "דרשו ד' ועוזו"


    מבחן הלכה במסגרת "דרשו"
    "דרשו ד' ועוזו" הוא כולל עולמי שהוקם בשנת תשנ"ח (1998), על ידי הרב דוד הופשטטר מטורונטו, לשם הגברת לימוד התורה בעולם. הארגון מפעיל מספר תוכניות ובהן:
    קניין הש"ס: מטרתה השגת בקיאות בכל התלמוד הבבלי. משתתפי התוכנית מונים כארבעת אלפים איש, 3,000 מתוכם בישראל. לקראת סיום המחזור ה-11 של הדף היומי, החלו מבחנים חודשיים על 30 דף, ובכל 4 חודשים על 120 דף. למצליחים במבחנים מחולקות מלגות כספיות במטרה להמריץ את הלומדים (190-350 ש"ח בבחינות החודשיות, ובבחינות שמתקיימות כל ארבעה חודשים מתקיימת הגרלה על סכום כולל של 15,000$). מתחילת המחזור ה-12 של הדף היומי, נתווספה קבוצה מיוחדת של כ-200 אברכים שאמורה להיבחן במסגרת פרויקט "קנין תורה", במבחנים מצטברים, ובכך להבחן בתום כשבע שנות לימוד על כל התלמוד הבבלי. הפרויקט זכה לברכתם של גדולי התורה והרב ניסים קרליץ אף הגיע לאחד המבחנים לחזק את הלומדים.
    דרשו בוקר: מסגרת זו מתנהלת בישיבות גדולות, משתתפי התוכנית לומדים שעה לפני התפילה גמרא בקצב של 2.5 דפים לשבוע, במסכת שנקבעת בהנהלת הישיבה. מדי שבוע נערך מבחן על החומר הנלמד. למצליחים לעמוד במסגרת זמני הלימוד והמבחנים, מוענקת מלגה בסך 420 ש"ח.
    בנוסף "דרשו" מוציא לאור מדי שנה קובץ תורני בשם "חיזוק", שכולל לקט מאמרים מדברי רבנים לחיזוק לימי בין הזמנים. הקובץ כולל עובדות והנהגות בנושא הקשור לחיזוק לימוד התורה, אמרות חז"ל ומדרשים, פרקי עיון, ודברי חכמים בעבר ובהווה. החוברת מופצת בעשרות אלפי עותקים. הקובץ יוצא לאור בעריכתו של הרב שלמה רוזנשטיין, חבר מועצת העיר ירושלים.
    לימוד הלכה: דרשו מפעיל שתי מסגרות של לימוד ספר ההלכה משנה ברורה: "קנין הלכה" ו"הלכה לבית ישראל". בשתי המסגרות נערכים מבחנים עונתים ומחולקים מלגות.

    השבמחק
  2. כל ימות השנה האברכים פעילי תוכנית 'טורנטו' של ארגון 'אחינו' נוטעים את הזרעים * בסוף השנה מגיע עת הקציר שעה שמאות תלמידים נוספים משתלבים בהצלחה בעולם הישיבות * עוד מפעל אדיר שנזקף לזכותו של הרב דוד הופשטטר * וכל בניך
    אין זה סוד שסוף כתה ח' היא נקודת תפנית מכרעת בעתידו הרוחני של כל תלמיד – האם ימשיך לישיבה קדושה או שמא יבחר בכיוונים אחרים המרחיקים אותו מעולמה של תורה?
    בשנים עברו נוצר מצב שבבתי הספר של החינוך העצמאי בערים שאינן חרדיות חלק ניכר מבוגרי כתה ח', המשיכו לישיבות תיכוניות תוך הפניית גב לישיבות הקדושות ולכל מה שהן מייצגות.
    על פי רוב היה מדובר בילדים שבאו מבתים שבהם לא תמיד הבינו כראוי את החשיבות העצומה של חינוך ישיבתי - שורשי. המחנכים נלחמו בתופעה הזאת בכל כוחם, גם להם כאב הלב לראות איך ילד מתפתח בכיוון שמוריד לטמיון עמל והשקעה של שנים. הבעיה היא שהכלים והאמצעים שעמדו לרשות המחנכים היו מוגבלים באופן יחסי. נוצר מצב מדאיג שבו שנים של חינוך נמחקו עקב הקושי לתמרן את מעבר החתחתים שבין סיום בית הספר היסודי לבין תחילת הלימוד בישיבה.
    לתוך החלל הזה נכנס 'פרויקט טורנטו' של ארגון 'אחינו' שפטרונו הוא הרב דוד הופשטטר. פעילי הארגון, כולם אברכים מוכשרים ומצטיינים השקועים בעולמה של תורה, משתלבים בסדרי הלימוד של עשרות בתי ספר בכל רחבי הארץ על מנת ללוות את התלמידים בהמשך דרכם ולהשפיע עליהם להמשיך את דרכם בעולם הישיבות.

    השבמחק
  3. הפעילות שלנו מתחילה כבר בראשית השנה, הרבה לפני שסוגיית הישיבו הופכת להיות אקטואלית", אומר לנו הרב יוסי אריה, פעיל 'אחינו' בבית הספר 'סיני' בעיר יבנה. "אנחנו מגיעים פעם או פעמיים בשבוע, מתיידדים עם התלמידים ויוזמים תוכניות חינוכיות שונות שהופכת אותנו לחלק מהנוף הרוחני של כל תלמיד". הפעילות, מדגיש אריה, מתקיימת בשעות שבין 1 ל-4 על מנת שלא לפגוע בסדרי הלימוד בכולל.
    הפעילות, המתואמת ומשולבות בסדרי בית הספר, כוללת חידונים, פרסים משחקים, "פעילות מגוונת ומהנה", כהגדרתו של אריה, שמטרתה העיקרית היא יצירת קשר אישי עם כל תלמיד.
    אגב כך עורכים האברכים מיפוי יסודי של מבנה הכתה ומבררים את הרקע המשפחתי של כל תלמיד. המטרה היא לדעת לאן מועדות פניושל התלמיד. כאשר מדובר בתלמיד המתכנן להמשיך לישיבה קטנה יש להעניק לו ליווי, לוודא שכל מיני השפעות חיצוניות לא יגרמו לו לשנות את החלטתו ומה שחשוב לא פחות – לוודא שהישיבה אליה הוא ממשיך אכן מתאימה לו. כאשר מתברר שהתלמיד אינו מתכונן להמשיך לישיבה מבררים היכן מצוי הגורם המעכב וכיצד ניתן לפעול כדי להביא לשינוי.
    "הנוכחות של פעילי 'טורנטו' בבית הספר תורמת בשלושה מישורים", אומר מנהל בית ספר סיני, הרב שי קלדרון. "ראשית כל ההשפעה החיובית שיש להם על המשך דרכם של התלמידים. שנית, הם גם מכינים את התלמידים לישיבה קטנה ובכך מסייעים להם לצלוח בשלום את המעבר הזה ולהתאקלם בהצלחה במסגרת החדשה, דבר שאין ערוך לחשיבותו. שלישית, בעצם נוכחותם בין כותלי בית הספר מעניקים האברכים דוגמא מופתית לדמותו של בן תורה ומאהיבים את לימוד התורה על התלמידים".

    השבמחק
  4. התוצאות ניכרות בשטח. לפני שנתיים, מספר הרב אריה, מתוך 27 התלמידים שסיימו כתה ח' 18 המשיכו לישיבות קטנות. אולם בכך לא ניגמר הסיפור. מסתבר שהשפעתם של האברכים המשיכה לפעול גם לאחר שהתלמידים עברו למסגרות הלימוד החדשות ועוד ארבעה מהם ביקשו באמצע השנה לעבור לישיבה קטנה ולהצטרף לחבריהם הלומדים שם.

    סיפורי הצלחה דומים, ב"ה, נרשמו גם השנה. מתוך 31 התלמידים המסיימים את כתה ח', 21 כבר רשומים בישיבות קטנות ועוד היד נטויה להשפיע על היתר להצטרף אליהם.

    הקשר בין הפעילים לתלמידים אינו מסתיים בגמר השנה. אדרבא, האברכים רואים כחלק מרכזי וחיוני משליחותם לוודא כי התלמיד "שלהם" נקלט בהצלחה בישיבה עליה התקבל. הם עוקבים אחר מצבו הלימודי, עומדים בקשר עם הרמי"ם וראש הישיבה במקום החדש, דואגים להשתלבותו המלאה בחיי החברה ואינם יוצאים מהתמונה לפני שווידאו כי התלמיד אכן התבסס בצורה מלאה באוהלה של תורה.
    באמתחתם של הרב אריה וחבריו לשליחות מצוים לא מעט סיפורים מרגשים המלמדים על כוחה של השפעה טובה ועל התפנית הדרמטית שיא עשויה לחולל בעולמו של ילד.

    מספר הרב אריה: "היה לנו מקרה של ילד בשם יוסי (שם בדוי) שנחשב לתלמיד החלש ביותר בכתה. הוא היה ילד יתום שבא מרקע לא פשוט: אמו נפטרה בגיל צעיר, חלק מאחיו יצאו לתרבות רעה ואביו היה יהודי פשוט, מבוגר וחולה שמטבע הדברים לא יכול היה להשקיע כיותר מדי בחינוך ילדו. ההנחה שלנו הייתה שאין סיכוי להכניס ילד כזה למסגרת של ישיבה קדושה. לכל היותר קיווינו שנצליח להשפיע עליו שלא יקלקל את חבריו לכתה וימשוך אותם בכיוונים שלילים."

    "למרבה הפלא בחודש האחרון של שנת הלימודים פנה אלינו יוסי בקשה מפתיעה ובלתי צפויה: הוא הודיע שאם נדאג לסדר אותו בישיבה מסוימת ידועה ובעלת שם הוא ישקיע את כל כוחו ומרצו בלימודים ו"יתפוס את עצמו בידים". הבקשה הכניסה אותנו למבוכה. לא ידענו אם הוא רציני, וגם אם כן האם יוכל לעמוד בהבטחתו. בעיה נוספת היתה שהאבא התעקש שבנו יחזור הביתה בכל ערב דבר שצמצם עוד יותר את מרחב האפשרויות שעמדו לפנינו. לאחר התייעצות עם הגר"ח קנייבסקי ולאחר שהכנסנו בסוד העניינים את כל הצוות החינוכי של בית הספר החלטנו לתת לעניין הזה צ'אנס".

    "הילד פרח בצורה שלא תאמן. דאגנו להצמיד לו אברך חונך שהמשיך ללוות אותו בכל יום בישיבה קטנה והוא עשה חיל בלימודיו בצורה מופלאה"

    בסוף החורף נוהג ארגון 'אחינו' לקיים מפגש בהשתתפות כל תלמידי שיעור א' שהיו קשורים לארגון במהלכו מציגים התלמידים את חידושי התורה שהכינו מאז כניסתם לישיבה. פגשתי אז את יוסי ולא זהיתי אותו פנימית וחיצונית. אביו של הילד התרגש עד דמעות. כשר' דוד הופשטטר, הרוח החיה שמאחורי מפעל 'אחינו' רקד בגמר המעמד ביקשתי ממנו שיצטרף למעגל הרוקדים הוא פרץ בבכי ואמר: 'אני לא מסוגל, מרוב התרגשות ".

    "שאלתי אותו", ממשיך הרב אריה, 'ממה אתה כל כך מתרגש?'. הוא הביט סביב ואמר בקול חנוק: 'אני רואה בכנס הזה כמות כל כך גדולה של תלמידים והורים שהם ממש כמוני. לכל אחד מהם היו סיבות לחשוב שהבן שלו אינו מתאים לישיבה ואין לו עתיד כבן תורה. והנה באתם והוכחתם שהבלתי אפשרי הוא אפשרי".

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
    תשובות
    1. החלטתי להאשיר את התגובות המלוכלכות על מנת שהציבור יראה במה מתעסקים המחבלים והגערערס באיזה לכלוך הם שרויים

      מחק
    2. למה אתה כותב לשון כפולה - "מחבלים גערערס - הלא היינו הך ???

      מחק
    3. נכון! לאחרונה הם עשו יד אחת

      מחק
    4. הורדת או הישארת אני לא רואה שום תגובה שאינה ראויה?

      מחק
    5. על פי בקשת הגולשים הורדתי. מדובר היה בשיא הטינופת אני לא קראתי מה כתוב שם ולא ידעתי עד להיכן זה מרחיק לכת לכן כתבתי כי אשאיר את הדברים אבל מי מן הגולשים שקרא והעיר לי מיד הורדתי

      מחק
  9. מה הכלל מה אתה מוחק ומה לא

    השבמחק
    תשובות
    1. לכלוך שיראה באיזה טינופת אתם שרויים אני לא מוחק

      מחק
    2. אחרי שקראת הכל למחר אתה צריך לרוץ למקוה

      מחק
  10. האצבעות כואב?

    השבמחק
    תשובות
    1. לי לא כואב האצבעות, אני נותן לחיצה אחת על 'מחק' וזה מחוק, אני לא צריך להכניס סיסמאות ומספרים. אתה תעבוד קשה ושעות, ואני אמחק בתוך דקותיים בלבד את הכל

      מחק
    2. אין בעיה אני אמשיך!

      מחק
    3. מישהו שלח לי במייל להשיב לך: זה מה שקורה כשלא לומדים "עיון" ולא שקועים בתורה ...

      מחק
  11. לא יכול להכריע אם זה גערער מחבל (כלשונך)

    השבמחק
  12. לא יכול להכריע אם זה גערער או מחבל (כלשונך)?

    השבמחק
    תשובות
    1. יכול להכריע שגערער = מחבל.

      מחק
  13. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  14. תראה, ר' דוד הופשטטר, תאמין לי מגיע לו שינאם גם כל יום ב20 מקומות. יש לו זכויות של ריבוי תורה בקנה מידה עצום, במשפחתי לבד עשרות נבחנים בעשרות סוגי מפעלי הבחינות שלו. וכל זאת יחסית ללא כסוד. הלא חולי כבוד באמת, בונים בנייני פאר של ישיבות וכוללים על שמם. מזה לא יישאר לו כלום, זולת לעוה"ב. אנשים כאלו צריך לעודד, הם אינם "גדולי ישראל" הם יהודים פשוטים לכאורה, שאין לצפות מהם לגדלות בנוסח בעש"ט, ואדרבה ככל שירצו כבוד ייטב לעולם התורה כי כך יתרמו יותר,
    ובפרט הופשטטר, שיחסית לתומכי עולם התורה ולתרומתו הוא, הינו ממש מצטנע !!!

    השבמחק
  15. לא נראה לי שמגיע לר' דוד הופשטטר כזאת שטיפה, אחרי הכל זכויותיו בלימוד התורה בהיקף כזה רבים הם, וגם אם יש לו בעיה של כבוד, בכל זאת אין זה עבירה כ"כ גדולה שצריך לכתוב עליו בסגנון כזה, אפשר להעיר אבל לא לשטוף אותו

    בתקוה להבנה

    השבמחק
  16. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  17. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תמשיכו, בעוד שעה קלה יהיו לי כל הפרטים מי זה שכותב את ההודעות מאיזה מקום מדינה עיר ומספר של המחשב וכל מה שצריך, ושלא תופתעו כשאפרסם ברבים שמות במי מדובר

      אין עונשין אלא אם כן מזהירין ושלא תבואו בטענות מאוחר יותר

      מחק
    2. עליך נאמר עבירה גוררת עבירה אתה כותב לשה"ר ופוגע באדם ואחרי זה מחטיא את הרבים באי מחיקת הזבל והטינופת ושום תירוץ לא יעזור לך זבל זה זבל נקודה

      מחק
    3. ישר כח לך על מחיקת הטינופת

      מחק
    4. אנו מבינים למצוקתך, כבוד הממונה על ענייני ואינטרסי האינטרנט והתקשורת מטעם קהילת "שולי ..., הינך כועס שאינך מצליח להוציא את חיים מלוותו ולא מצליח ךגרום לו להתעסק כל היום במחיקות וכדומה, אך מה לעשות, יש איזה אי של שפיות כנראה שלא נרתע מ"הידים ידי ..." שלכם, לאחר שהצלחתם לשפוך ב-12 שנים כ"כ הרבה נהרות דם ללא שמישהו יעיז לצפצף ...

      מחק
  18. גם היה לי אותו שאלה, הוא גדול חדש?
    ובכלל הוא לא מדבר עברית ברורה, אז למה לשגע את הקהל?

    השבמחק
  19. יש מושג של הכרת הטוב שלמענו יש לילך רחוק, הוא מרבה תורה הרבה יותר מהרבה אדמורי"ם ו"מפורסמים", והוא הציק לאנשים המון פחות מהרבה אדמורי"ם ומפורסמים. וגם כבוד הוא דורש הרבה פחות מכל אדמו"ר ומפורסם ממוצע ...

    השבמחק
  20. אני מביא לכם כאן מכתב מעניין שקיבלתי בענין לתשומת לבכם

    לכבוד הר"ר חיים שליט"א

    לגבי תופעת הופשטטר, גם אני חשבתי על זה כמה חדשים, ובפרט כל פעם שאני רואה פרסומת שלו, בו הוא מתיימר למכור לוקשן שלו
    הוא כותב דברים כמו "שהוא יורד לאמיתת הכוונה וההבנה של התורה" כלומר שיש אמת אובייקטיבית של הבנת המקרה ורק הוא זכה להגיע לזה, למעט כל גדולי ישראל עד כה

    דברים אלו הם שיא הגאוה, נניח שהוא כן כתב את הספר הזה, אין בו אלא "מחשבה" דלולה ושטחית, הוא בונה בנינים ומגדלים פורחים באוויר, הוא מצטט את כולם, חוץ בחב"ד כמובן זה מה שנקרא בימינו "פופ-מחשבה"

    ולאמת אין זה אשמתו כלל, ואסביר מדוע

    בחיים, בדרך כלל, יש כזה דבר שלא מאפשר לבנ"א לטעות עצמו ולחיות בדמינות ופנטזיות

    לדוגמא, עם-הארץ, אפי' אם יחשוב שהוא גאון, החברה מסביבו תיכף יודיע לו שאינו כן. או עם מישהו יחשוב שהוא חזן ובעל מנגן, הרגע שהוא יפתח את פיו, החברה מסביבו יגידו לו לסתום את הפה
    זה מה שנקרא באנגלית
    "reality check"

    משא"כ גביר, הוא כ"כ מורגל לשמוע חניפות על עצמו עד שהוא מתחיל להאמין בזה קצת. הר' הופך לרב, הרב הופך לגאון וכו. וכו
    וכשהוא מתחיל להתנהג כך, אף א', לא יגיד האמת בפנים, אלא כולם ישחקו כאילו

    וככה זה הולך, ומבלשט את עצמו יותר ויותר ומספיק לחיות כל כולו בדימיונו עד שאנחנו שומעים סיפורים איך שהעשירים מגיעים לארץ ליום, ביקור בזק, "להתייעץ עם גדולי הדור", כאילו שאינם יכולים ללכת להרב המקומי עם השאלת הטיפשיות שלהם

    ועוד יש להרחיב בזה

    בכבוד

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.