רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 1 באוגוסט 2012

ומה הוא יעשה עם ה'תענית דיבור'? ר' דן סגל מנסה להשכין שלום בין ר' שמואל אויערבך להרב אהרן לייב שטיינמן

מעטים יודעים על מה שקורה מאחורי הקלעים, ישנם הרבה עושי שלום'ס שבינתיים לא מצליחים, ההתעקשות של ר' שמואל אויערבך להיות שוה להרב שטיינמן עם זכות וטו על מה שהם לא יסכימו, מונע את השלום. הרב שטיינמן אמר לכל מי ששאל אותו כי הוא לא ברוגז עמו. בעיית הבעיות עם ר' שמואל אויערבך זה הקבלו דעתי ואם לאו הוא קורא למלחמה. הוא טוען כי רק הוא מבין 'השקפה' הרב שטיינמן חלש מאוד בזה אין לו את השיעורי בית שנתן הרב שך ל'השקפיסטים', ר' שמואל היה אחד מטובי התלמידים, הוא למד טרור ואיך יורדים לחיי אחרים. הרב שטיינמן הוא עדין נפש ולכן 'אינו ראוי להנהגה'

תופתעו, מי שעושה מאמץ גדול לשלום הוא המשגיח ר' דן סגל שיש לו קשר אישי עם השניים. ר' דן היה שנים רבות החברותא של הרב שטיינמן ויש לו קשר הדוק עמו. עם ר' שמואל הוא בידידות גדולה גרו בשכנות, ולכן הוא מנסה עתה לקרב ביניהם

אבל הבעיה של ר' דן שעתה הוא מתחיל ב'תענית דיבור' השנתי. מט"ו אב עד אחרי יום כיפור ר' דן נוהג לעשות כל שנה 'תענית דיבור'. והשאלה היא האם הפוליטיקה הזו מתירה לדבר באמצע תענית דיבור, או שמדובר יהיה בהפסק מפני שבין השיחות מדברים גם דברים בטלים

ר' דן הציע לר' שמואל שיכריז על הרב שטיינמן כמנהיג הדור וכך יפתח הפתח והוא יהיה אחריו. אבל ר' שמואל רוצה התחייבות כי אחרי הרב שטיינמן ר' חיים קנייבסקי ור' ניסים קרליץ לא יהיו מאן דאמר'ס, וכי הוא יהיה מנהיג יחיד. אנשי ר' חיים ור' ניסים אמרו כי זה לא בא בחשבון

27 תגובות:

  1. שאלת השאלות: ואם הוא יהיה המנהיג, כלומר הר' אוויערבך, איך יהיה פתאום הקובע: העיתון? האנשים פתאום יאהבו אותו או יקבל השראה נבואית דוגמת שבעים הזקנים?

    השבמחק
  2. אני מאחל לו שיעשה כל ימיו תענית דיבור חבל לו על הזמן עד שקורח לא נבלע באדמה לא היה מה לעשות רק אחרי שנבלע באדמה היה מה לדבר עם בני קורח

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  9. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  10. בניגוד לעיתון הפלס, הציג יתד נאמן היום תמיכה נרחבת מקיר לקיר - כמעט כל ארגון ליטאי המכבד את עצמו, פירסם מודעת אבל בעיתון הגדול והמרשים שפורסם היום.

    דבר זה מהווה ניצחון מוחץ, אפשר לומר שהיום נתקע המסמר האחרון בקבורת החמור של הפלס, והדבר מהווה ציון דרך מהותי בתולדות היהדות החרדית.

    השבמחק
  11. מִפְּנֵי הָרָעָה נֶאֱסַף הַצַּדִּיק • יצחק נחשוני מבכה
    פלסנר ולפיד צולפים בנו מרחוק, איתם נסתדר, אבל באותם שפוגעים בגדולי ישראל מבפנים - אולי פלסנר יוכל לטפל • ומי יודע חשבונות שמים בשלהם נפטר הגרי"ש?
    יצחק נחשוני, בחדרי חרדים 18:32 18/07/2012
    תגיות: פלסנר, הגריש אלישיב, מחלוקת, רעה, פטירה
    7




    איני בקיא בחישובי שמים, ואפילו לא בדרכי ארץ, אך לפי אמונתי ה'עיוורת' והבנתי המצומצמת - 'נמרי הנייר' המבצעים בתוכנו, וביותר לאחרונה, מופעים פומביים של ריקודי שטן, שכל אחד מהם עוצר נשימה ממש - ולא במובן השאול של המושג - יותר מחברו, הם שאחראים לכל הרעות והחולות הפוקדות אותנו.

    זוהי הרעה שמפניה נאסף צדיק.

    פלסנר וחבורתו, ואפילו יאיר לפיד, צולפים בלומדי התורה רק מרחוק. אבל אלה, מקלקלים את שורות לומדי התורה מתוכנו, ואפילו הנוסחה הבדוקה של 'משכהו לבית המדרש' כבר אינה יעילה כנגדם.

    עם המזוהים כאויבינו הרוחניים, המרססים אותנו מרחוק נתמודד, אי"ה. אבל ה'טבח הרוחני' שמבצעים בנו אלה הבאים בשם 'שמירת חומותינו', המרססים את אחדותנו מטווח אפס, כאילו היו מניחי המטען בדיוני הבטחון של הקבינט הסורי, כאשר גם שם היה זה אחד משומריו הצמודים של נשיא סוריה בשאר אסד. ריסוס זה מותיר אחריו גם אצלנו חלל נורא של 'שר הגנה' גדול שנפל, שבשם כל מה שייצג עבורנו, בתורתו, בדמותו ובהנהגותיו, אנו מבקשים לעצמנו ולבנינו מעמד מיוחד של מי שתורתו אומנותו ואמונתו.

    אלה המעיזים להפיץ את ארסם בצורת כתבי פלסתר על גדולי ישראל, שבשל רעתם פקדה אותנו גם רעת הסתלקותו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, בעצומם של ימי צער ואבל על 'שנאת החינם' הרודפת אותנו כבר יותר מאלפיים שנה, אינם ראויים למעמד הזה. לאחר השבעה, אני אהיה מוכן אישית ל'הסגירם' לידי גייסותיו של פלסנר וחבורתו - אולי יסירו את רעתם מאתנו ויפנו אותה כלפי אויבנו מבחוץ.

    השבמחק
  12. מסר לי במייל מאת הפלס:


    הדברים דלהלן נשלחו אלינו ככתבם וכלשונם ע"י אברך יקר אחד מקוראינו, ולאור הפרסומים האחרונים אנו מצרפים את הדברים לתועלת מנויי המייל.

    "אמר להן הקב"ה בכבודי לא מחיתם"

    (סנהדרין קג .:.)

    מאז ומעולם כלי המלחמה הקרוי "מחאה על ביזוי ת"ח" שימש בידי צד אחד-ידוע, להשגת רווחים פוליטיים שאין בינם ולכבוד ת"ח כלום, אותם אלו שרוממות כבוד התורה ואהבת ישראל בגרונם הם המה מבזי ת"ח, שונאי התורה ומרבי המחלוקות הגדולים ביותר בהיסטוריה היהודית. בידם האחת מפיצים מדון והכפשות, משתלטים רודפים וחומסים, ובידם השנית דגל השלום והאחדות, כבוד התורה ויקרת תלמידי חכמים. כאותו בעל מחלוקת שהציע לשכנגדו "למה לנו לריב ולחלוק? תעשו כדרישותיי ולא יהיה מחלוקת!".

    יצאתי הבוקר לתור ולבדוק על מה יצא הקצף, ומה חרי האף הגדול הזה, קיבלתי מא' מידידי את ב' המכתבים שהופצו אתמול, הא' על השקפת מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א, והב' על מרן הגר"ש אויערבאך שליט"א, קראתי ונדהמתי.

    בעוד המכתב הראשון נכתב בצורה ובסגנון מאופק וסולידי והוא מעלה טענות ענייניות (שבחלקן אף ניתן לחלוק עליהם) עובדות וציטטות וכדו', כשהנידון הוא "השקפות" וח"ו לא "אישים". הרי שהמכתב השני רצוף טירוף של שנאה, לשון ביבים זולה ומשתלחת כנגד א' מגדולי ישראל שליט"א השמצות נוראות ללא ביסוס וללא נסיון לשמור על מכובדות מינימלית (מכתב שלכתיבתו חברו בעלי אינטרס שונה, שהדבק המאגד ביניהם הוא "מפלגת נפגעי וכו'...").

    והנה במקום לשמוע גינוי הדדי ושקול על ביזוי ת"ח משני הצדדים, נדהמתי לראות הבוקר הודעה חד צדדית שנוּסָחָה וחתימותיה מוכתבים וידועים מראש.

    קטונתי, אבל יורשה לי לשאול האם שלושת החותמים הנכבדים שליט"א סבורים שאכן הותר דמו של מרן הגר"ש אוייערבאך שליט"א? היעלה על הדעת שכל כותב זול שיפער פיו כנגדו יזכה ללגיטימציה רק בשל השתייכותו לצד "הנכון"? האם באמת אין גבול לצביעות ולהעמדת הפנים המתחסדת?

    ובמילה אחת: מאי חזית דדמי דמרן הגראי"ל סמיק טפי מדמיה דמרן הגר"ש???

    והערה נוספת: האם אי פעם ראינו חתימות אלו מתנוססות בגאון, על פגיעה או כתבי פלסתר כנגד רבינו עט"ר מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א ה' יאריך ימיו ושנותיו, האם כשבשנים האחרונות נערכו מסעות דה לגיטמציה מאורגנים כנגד רבינו מרן הגרי"ש שליט"א נשמע קולם בקודש? והאם אי פעם מיחו בבני ביתם כשהללו לקחו חלק פעיל במלחמות גלויות כנגד רבינו מרן הגרי"ש שליט"א?

    ושוב נשאל: מאי חזית דדמי דמרן הגראי"ל סמיק טפי מדמיה דמרן הגרי"ש???

    ובמחשבה שניה כשמתבונן אני בהתנהגות ה"גיחזיים" מארגני מכתבי המחאה, לא נותר לי אלא לחזור לריש הדברים. ולקבוע, מאז ומעולם כלי המלחמה הקרוי "מחאה על ביזוי ת"ח" שימש בידי צד אחד-ידוע, להשגת רווחים פוליטיים שאין בינם ולכבוד ת"ח כלום, אותם אלו שרוממות כבוד התורה ואהבת ישראל בגרונם הם המה מבזי ת"ח, שונאי התורה ומרבי המחלוקות הגדולים ביותר בהיסטוריה היהודית. בידם האחת מפיצים מדון והכפשות, משתלטים רודפים וחומסים, ובידם השנית דגל השלום והאחדות, כבוד התורה ויקרת תלמידי חכמים. כאותו בעל מחלוקת שהציע לשכנגדו "למה לנו לריב ולחלוק? תעשו כדרישותיי ולא יהיה מחלוקת!".

    כי בלי זה, אין הסבר אחר!

    נ. ב. בשולי הדברים ולנוכח "ההתנהלות האסטרטגית" שבהוצאת מכתב המחאה הנזכר, אציין את המעשה ששמעתי כמה פעמים בשם הגאון בעל משמר הלוי זצ"ל על אודות פנחס מסכן העיירה, שהיה מכונה בפי כל "פינייע נע'ר" וציוה שלאחר מותו לא יכתבו על מצבתו את המילים פ"נ בראשי תיבות כנהוג בכדי שלא יחשבו שראשי התיבות הם פינייע נע'ר, אלא יכתבו בכתיב מלא "פה נטמן". נו, ומה הוא הרויח? שלעולם ועד כל הבא בשערי בית הקברות של העיירה ורואה את מצבתו שואל מייד "מדוע כתוב כאן פה נטמן ולא פ"נ?" ואז מספרים לו שהיה בעיירה אדם מסכן שכונה בשם פינייה נע'ר וכו'. והנמשל מובן.

    ועוד אגב אחד קטן, האם בקצב הוצאת המכתבים על מיילים, נראה בקרוב גם מחאות מגדולי ישראל על טוקבקים...

    השבמחק
  13. הסוד נחשף!!! כך שלחו אנשיו של הגראי''ל את הפשקויל הנבזי נגד מרן הגראי''ל

    בואו נחשוב קצת ביחד,
    דבר אחד היה ברור כבר מהרגע הראשון:
    אין סיכוי בעולם שמייל כזה יצא מבית מדרשם של אנשי "הפלס"
    שמבינים פרק או שנים בהלכות תקשורת, ויודעים כי דבר כזה סופו לחזור כבומרנג, ומאותה הסיבה אנשי הגראי"ל חיכו בכליון עינים שיבוא כבר משהו...

    מה שהיה מוזר בסיפור הוא שלמרות ההכחשות המייל אכן נשלח לראשונה
    לרשימת התפוצה של אנשי "הפלס"

    אז מה קורה כאן???

    ובכן לאחר תחקיר קצר הנה הסיפור המלא:

    ישבו אנשי הגראי"ל עם יועצי האחיתופל שלהם (ביכלר איצקוביץ וכו')
    והחליטו כי אם לא יוצא כזה פשקויל הרי שמוטל עליהם להוציא כזה מייל

    אך היתה בעיה קטנה, זה היה עלול להיות מידי שקוף שידיהם של אנשי הגראי"ל בתמונה, ואז היה עלול להיוכח לעין כל שהם מוכנים אפילו למרוח את הגראי"ל על הכביש בנסיונתיהם לקבל עוד מנת שליטה על גבו של הגראי"ל

    עד שעלה מי שעלה על רעיון מבריק!!!

    לפני כשבועים באחד מהמיילים שנשלחו על ידי "הפלס" (אז, "יתד נאמן לאן")
    חלה תקלה ורשימת המקבלים נשלחה גלויה , כעת הוא הציע אנחנו נשלח את המייל
    ועדיין נוכל לטעון שאנשי הפלס שלחו...

    ואכן המייל ששלח לראשונה את הפשקויל אינו המייל של הפלס אלא מייל שכתובתו: d0504113335@gmail.com

    התוכנית הזדונית יצאה לדרך אך פרט אחד קטן נשכח וזה מה שהוביל לחשיפת הפשע ,

    מיד לאחר שלאחד מאנשי הפלס עלה החשד הוא ניגש לבדוק בדיקה קצרה
    ואז התבררה האמת המרה,
    אדןםםכל מי שהצטרף לרשימת התפוצה לאחר הדליפה ההיא לא קיבל אתמול את המייל

    מה שמוכיח כי המייל לא הופץ על ידי אנשי הפלס אלא דווקא על ידי מי שמתיימרים לדאוג לכבודו של הגראי"ל...

    זו גם הסיבה מדוע לראשונה הפשקויל הופץ אך ורק דרך המייל ולא הופף ברחובות
    (ההגיון פשוט, אם ניח אתה מוציא פשקויל נגד רבותיו שלהצד השני והגרוע מכל קורה וזהותך נחשפה, לא קרה כלום!!! כבר היו דברים מעולם, ובינינו, מה שאפשר לעשות ליריב כבר עושים בצורה הכואבת ביותר ללא צורך בתירוצים...
    אבל אם אתה מחליט בשביל לצבור אהדה ציבורית להוציא פשקויל נבזי נגד רבותיך שלך, הרי שעליך לשמור מכל משמר שלא להיחשף , שכן אם נחשפת הרי שבאופן מיידי נשלח לעשות לביתך (במקרה הטוב...) שכן נאמר "הזהרו בגחלתן")


    חשבתם שזה הכל, עדיין לא!!!

    היה כאן תעלול שטני נוסף!

    כי היר ישנה עוד בעיה קטנה, כיצד גורמים למייל להיות מופץ כדואר ספאם
    ברבבות עותקים שיצדיקו סןף סוף את הוצאת המחאה...

    בדיוק בשביל מקרים כאלו יש את "חסידי השבת"
    בכונה תחילה נשזרו בפשקויל מסרים שינעמו לאוזניהם של חסידי השבת
    לדוגמה: שפע שוק פלאפונים כשרים אינטרנט וכו'
    וכך הרגע שהפשקויל הופץ קיבלו אותו רבים מחסידי השבת שמנויים על הדוא"ל של הפלס (כמו שנאמר: אויבו של אויבי הוא ידידי...)
    ומה עושה חסיד אדוק שמקבל לידיו כזו מציאה?
    הרי מה יכול להיות יותר פנטסטי מפשקויל נגד שנוא נפשם הגראי"ל ועוד עם כל הנושאים הכואבים שפע שוק וכו'
    מיד הם החלו כמצופה בהפצה היסטרית של הפשקויל בחושבם כי בכך הם נוקמים בגראי"ל, אך הם לא תפסו שבעצם הם בסך הכל שימשו כלי שרת בידיהם של שנואי נפשם אנשי בית הגראי"ל...

    אגב: גם מתוכן הפשקויל ניכרת בבירור מטרתו הזדונית, לפגוע דווקא בגר"ש,
    שכן כלל ידוע הוא כי יותר ממה שחשוב המסר, חשוב המסר שבין השורות,
    לכן כל מי שיקרא בעיון את תוכן הפשקויל ללא דעות קדומות יגיע למסקנה כי יש כאן בצד אחד קנאי פנאטי שאפילו לעבודה לא מרשה ללכת...
    ומהצד השני ניצב המושיע המתון והנאור...
    ולרוב הציבור הניטרלי עדיין יותר קל להתחבר לדמותו של הסבא החביב
    לעומת הזקן הנרגן והקפדן (למשל בעלמא )

    כך שגם התוכן מוכיח מי עומד מאחורי הפשקויל הנבזי
    גם יריביו של נתי גרוסמן לא חושבים שהוא עד כדי כך מטומטם להוציא כזה מסמך הזוי מתחת ידיו
    דבר אחד ברור, אם הוא היה מחליט להוציא כזה מסמך הוא היה הרבה יותר כואב...

    : המסקנה העצובה היא כי די ברור ידו של מי במעל הזה,מה שמצחיק הוא שהם אחר כך לא התביישו לרוץ לגרח"ק להחתימו על מחאה כמו שאמרו: הוא יצר הרע הוא שטן הוא מלאך המוות, בתחילה יורד ומחטיא, עולה ומשטין, יורד ונוטל נשמה, (ודו"ק היטב)ושוב הוכח כי בדרך להשגת השליטה כל האמצעים כשרים גם אם בדרך נצרך לדרוך על הגראי"ל והגרח"ק גם יחד,
    רק היה מיותר שמכתב הגרח"ק היה צריך לעבור בעיתון
    במקום לפרסמו היה מספיק לתת את המכתב לאותם אלו שבאו להחתים את הגרח"ק על המכתב, בכל מקרה הוא היה מיועד אליהם, חבל שהוא עשה כזו דרך ארוכה...

    השבמחק
  14. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  15. הרב שמואל אוירבך (נולד בי' בתשרי ה'תרצ"ב, 21 בספטמבר 1931) הוא ראש ישיבת מעלות התורה בירושלים וחבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה. נחשב לאחד מממשיכי הקו ההשקפתי של הרב שך.‏[1]
    תוכן עניינים [הסתרה]
    1 תולדות חייו
    2 דעותיו
    3 ספריו
    4 מתלמידיו
    5 הערות שוליים
    [עריכה]תולדות חייו

    נולד בשכונת שערי חסד בירושלים, בנו הבכור של הרב שלמה זלמן אוירבך. סנדקו בברית המילה היה הרב אברהם יצחק הכהן קוק‏[2].
    בצעירותו למד בישיבת עץ חיים, וקיבל תורה מאביו, והיה משמשו של הרב שמשון אהרן פולנסקי מטעפליק. כמו כן עמד בקשר עם הרב מבריסק והרב יעקב ישראל קנייבסקי (הסטייפלר). בשנותיו האחרונות של הרב שך, הרב אוירבך פקד לעתים קרובות את ביתו בבני ברק.
    בצעירותו כיהן כראש ישיבת "שם עולם" של אמשינוב. בשנות ה-70 התמנה בידי הרב מרדכי אליפנט לכהן כראש ישיבה בישיבת איתרי בירושלים. בהמשך עבר לתקופה קצרה לישיבת קול תורה כדי להחיות את ה"קיבוץ"‏[3]. עמד גם בראש "כולל שם" של משפחת מוסאיוף בשכונת הבוכרים. הוא עוסק גם בקבלה.[דרוש מקור]
    בשנת תשמ"ה (1985) הקים הרב אוירבך את ישיבת מעלות התורה בשכונת שערי חסד בירושלים. ישיבתו מתאפיינת בגילם הבוגר של תלמידיה, המצטרפים אליה בדרך כלל לאחר שנות לימוד בישיבות אחרות. בישיבה גם כולל ובו כמה עשרות אברכים. פטרוני הישיבה היו האחים רייכמן מטורונטו, ובמיוחד האח אדוארד (בעליהם של "מרכז הפעמון" ו"הטחנה" בירושלים) שבשנותיו האחרונות התגורר בסמוך לישיבה.
    בשנות ה-2000 צורף למועצת גדולי התורה.
    היה נשוי לרחל, בת הרב פנחס אליעזר פקשר מירושלים. נפטרה בי"ד בטבת תש"ן. חלק מספריו נקראים על שמה. מאז פטירת רעייתו מתגורר הרב אוירבך בצמוד לישיבה.
    [עריכה]דעותיו



    הרב שמואל אוירבך
    הרב אוירבך היה מקורבו של הרב יוסף שלום אלישיב, והוא אחד המנהיגים הליטאיים הבולטים.
    הרב אוירבך נחשב מממשיכי הקו ההשקפתי של הרב שך ודוגל בשמירה קפדנית של המסורת בכל ענייני החינוך וההשקפה התורנית. הוא נחשב שמרן, והוא מתנגד להקמת מכללות אקדמיות לחרדים ולהתערבות משרד החינוך בתכני הלימוד במוסדות הלימוד החרדיים. הוא התנגד להקמת הנח"ל החרדי, וכן לחוק טל ולכל צורה של שירות צבאי או אזרחי. בשנת 2009 פרסם בעיתון "יתד נאמן" מכתב, שאליו הצטרפו הרבנים מיכל יהודה ליפקוביץ וחיים קנייבסקי, ובו קבעו שהמצטרף לשירות לאומי אזרחי "מחריב בזה את עצמו ואת צביון ביתו ועתיד חינוך ילדיו".
    בוויכוח שנתגלע בישיבת פוניבז' הוא הצטרף לרב אלישיב בתמיכתו ברב שמואל מרקוביץ.[

    השבמחק
  16. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  17. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  18. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  19. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  20. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  21. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  22. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  23. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  24. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  25. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  26. אם דן סגל יכול לוותר על המנהג שלו
    הוא יכול היה להתגבר ע"ע ולשבת לפחות שבעה על אחיו. להזכירך הוא הזמין פסק הלכה מהרב אלישיב שלא לשבת שבעה אחריו. רשעות מתנגדית טיפוסית שלא נרגעת גם אחרי מות..

    השבמחק
  27. אם דן סגל יכול לוותר על המנהג שלו
    הוא יכול היה להתגבר ע"ע ולשבת לפחות שבעה על אחיו. להזכירך הוא הזמין פסק הלכה מהרב אלישיב שלא לשבת שבעה אחריו. רשעות מתנגדית טיפוסית שלא נרגעת גם אחרי מות..

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.